Brudbukett

 
 
Äntligen var det dax för brudbukett. Jag är med Ulrika för att se och lära.
Hon använder sig av en Hortensia som bas, den fungerar som ett mellanstick i hela buketten. Denna brudbukett ska nämligen bindas till en rundbunden brudbukett. Kunden har lämnat lite fritt för skapanden vilket är utmanande.
 
 
Nu börjar formen komma fram. Rosorna är helt perfekt utslagna, germinin har en riktigt djupröd färg helt otroligt vacker, skimmian gör att buketten inte ser helt kompakt ut och även lite eucalyptus som extra grönt med en fin silvrig ton.
 
 
För att buketten inte ska kännas så mörk ("tung" i färgerna) väljer Ulrika att sätta i tre rosa germini i gruppering, två på denna sida och en på motsatt sida. Färgen i mitten på den rosa germinin stämmer helt överens med den mörka germinin. Väl genomtänkt med andra ord. Hon väljer att binda blommorna nu när hon är nöjd med form och placering sen läggs den gröna manschetten till.
 
 
Till manschetten användes salall och delade "slipsblad" det blev en perfekt inramning.
 
 
Dax att binda, det blir ett brett bindställe som ska utgöra handtag. Det är viktigt att det blir hårt och utan "knölar" så slätt det bara går. Sen floratejpas hela bindstället för att sist avslutas med sidenband.
 
 
Två dekorationsnålar utgör fästet för sidenbandet. Nu är buketten klar och jag gör mitt STORA misstag.....glömmer fota hela buketten som nu är "pimpad" och jättefin!!! (fråga inte hur jag tänkte för det gjorde jag uppenbarligen inte!!!)
 
Brudbuketten innehåller;
  • rosor - Rosa
  • rubella - Skimmia Japonica
  • hortensia - Hydrangea marcophylla
  • gerbera - Germini
  • snitteukalyptus - Eucalyptus cinerea
  • vaktelbär - Gaulteria shallon
  • "slipsblad"
Coursagen
 
 
Här har vi en av mina duktiga handledare, Ulrika. Nu är även coursagen klar, den består av likadana blommor som i buketten. 
 
 
Min brudbukett!!!
 
Nu ska jag försöka mig på att göra en brudbukett i samma teknik men det blir lite andra blommor.
 
 
Färgerna går i rosa och lila.
 
 
Fin rund form.
 
 
 
Bindstället blev jag riktigt nöjd med.

 
 
 
Buketten i profil.
 
 
Maschetten består av två araliablad i fin höstfärg.
 
Buketten innehåller;
  • rosor - Rosa
  • alströmeria - Alstroemeria
  • krysamtemum - Chrysanthemum x morifolium
  • gerbera - Germini
  • prynadskål - Brassica oleracea
  • rispar - Limonium
  • aralia - Fatsia japonica
Omdömmet jag fick av Emelie och Ulrika var;
  • + jämn rund form
  • + jämt och bra bindställe
  • + jämna stjälkar
  • -- nivåskillnader på en del blommor
För att vara min första brudbukett är jag ganska nöjd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0