Droppformad brudbukett

 
Till droppformad brudbukett väljer man en vinklad hållare, den tejpas med floratejp så trycker man fast lite oasisfix för att fästa gröna blad i.
 
 
På undersidan fäster jag galaxiblad och handtaget dekoreras med t ex band och glitter.
 
 
Sista varvet med grönt på undersidan sticker jag i oasisen och fäster jag med pärlnålar. Fäster en påse över handtaget för att det inte ska bli blött eller smutsigt. När man sticker i blommor i oasisbollen kan det tränga ut vatten och ev. rinna ner på handtaget.
 
 
Jag väljer olika gröna material för att få till den yttre formen. Det tre längsta blommorna och det längsta gröna trådas och förankras rakt igenom oasisbollen, tråden klipps av ca 1 cm utanför bollen och viks runt en del i gallret så är den ordentligt fast.
 
 
Med en rostråd har jag förankrat det långa gröna i den längsta rosen för att det inte ska bli ett gap mellan blommor och grönt i droppen.
 
 
Nu har jag satt linjen i buketten, man gör det "saxat". Flera olika sorters grönt skapar liv i buketten.
 
 
Som accentblomma valde jag en orkidé, det ger ett spännande blickfång.
Det färdiga resultatet....ganska nöjd med tanke på att det är den svåraste modellen vi börjar med. Det jag skulle ändrat på nu när jag ser bilden är den tredje rosen från bildens nerkant räknat, den skulle vinklats ut en liten anng åt vänster för bättre jämnvikt i droppen.
 
Tekniken är radiell stickteknik.
 
Blommor i buketten;
  • rosor - Rosa aqua
  • vaxblomma - Chamelaucium unicinatum
  • orkidé - Phalaenopsis
  • läderblad - Rumohra Adiantiformis
  • fjädersparris - Asparagus Plumosus
  • rödrot - Galax Urceolata
  • poppel - Eucalyptus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0