Adventsplantering

 
Det blir en hel del samplanteringar nu, det är riktigt roligt när det finns så himla mycket att välja på vad det gäller både blommor och pynt. Den här består bl a av en flasklilja som tål direkt sol och att torka ut men den blir finast om jorden hålls fuktig. Som "uppstammad" är den ännu finare tycker jag. Åderblad vill inte stå i direkt sol utan helst en bit in i rummet eller ett solfritt fönster, vill absolut inte torka ut men heller inte övervattnas. Höstglöd är en tålig blomma trivs i ljust läge men inte direkt sol, vattnas regelbundet men sparsamt med gödning. Jorden har jag täckt med tillansiamossa.
 
Blommor;
  • flasklilja - Beaucarnea recurvata
  • åderblad - Fittonia
  • höstglöd - Kalanchoe blossfeldiana
 
I denna lilla plantering har jag testat att blanda snitt och krukkväxt, rosen sitter i en till hälften nedgrävd glaskula med vatten i. Kan vara bra att göra i liten skala innan man gör en större variant, tänk på att ställa den i en presentpåse annars blir det riktigt söligt!!
 
Blommor;
  • åderblad - Fittonia
  • ros - Rosa
 
Min egen lilla exponeringsmiljö. Jag är väldigt nöjd med resultatet, ser sådär gammaldags mysigt ut. De tunna mosskransarna har jag dekorerat, de var färdigklädda med mossa. Kransarna som är lite kraftigare har jag bundit själv, efter att Ulrika visat mig tekniken. Det var riktigt svårt, lade i små buketter växelvis insida, ovansida och utsida lindade fast varje bukett med myrtentråd.
 
 
Flera storlekar på samplanteringar, det vill säga många olika prisklasser. Ett tips jag fick av Ulrika var att när man samplanterar minijulstjärna så ska man behålla innerkrukan för att den lilla rotklumpen som är lite känslig ska hållas intakt.
 
Blommor;
  • murgröna - Hedera helix
  • höstglöd - Kalanchoe blossfeldiana
  • flasklilja - Beaucarnea recurvata
  • fredskalla - Spathiphyllum wallisii
  • amaryllis - Hippeastrum x hortorum
  • julstjärna - Euphorbia pulcherrima
  • peppar - Capsicum annuum
  • palm - Chrysalidocarpus lutescens
  • succulent
 
 
Så här blev mina kransar som jag lindade själv, blev godkända av mina handledare. Det svåraste var att göra den sista avslutande varvet så det blev snyggt, men men.....mer träning.
 
Grönt som jag använt;
  • gran - Nobilis
  • kuddmossa - Grimmia trichophýlla
  • vitmossa - Cladina stelláris
  • mjuken - scarosa
  • lav
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0