Julbordsdekoration

 
Ville så gärna göra en fin julkrans som man kan ha på middagsbordet nu till helgerna. Funkar fint så här men ännu snyggare med ett blockljus i mitten.
 
 
Kransen är ett formbinderi i dekorativ stilart. Materialet är symetriskt placerat med en regelbunden rytm. Formverkan är helt kompakt med en lätt radial linjeföring. Texturen är mjuk och färgverkan är varm. 
 
 
Det finns många kontraster i den olika matrialen som det ska vara i ett dekorativt arbete. Binderiet har en tydlig kontur eftersom materialet tvingas in i önskad form.
 
 
För att täcka oasiskransen utvändigt och invändigt använde jag salallblad, till mellanstick mjuken. Stjärnanisen skaftade jag genom att limma på en tråd för att kunna fästa den ordentligt, kottarna var redan skaftade.
 
Blommor;
  • ros - Rosa
  • snittnejlika - Dianthus caryophyllus-gruppen
  • alströmeria - Alstroemeria
  • salall - Gaulteria shallon
  • stjärnanis - Illicium verum
  • kottar
  • mjuken
  • julkulor

Snittdekoration

Här fick vi ett bud på en snittdekoration som jag gjorde efter en förutbestämd bild.
 
 
Stilarten är dekorativ med en asymetrisk balans. Jag skulle vilja säga att den gränsar till transparent formverkan med parallell linjeföring vilket gör att dekorationen har flera oregelbundet placerade stickpunkter. Den yttre formen blir tydlig, fyrkantig. Dekorationen har en oregelbunden rytm, strukturen är stucken i en vertikal rörelse. Texturen är till största delen mjuk och färgverkan är varm.
 
 
Jag gjorde två vattningshål på dekorationens "baksida". För att vara säker på att amryllisen sitter ordentligt fast samt att inte dekorationen välter när den slår ut så tryckte jag upp en blompinne i stjälken på amaryllisen och satte en cannapinne i oasisen (ända i bott på krukan) som jag trädde amaryllisen på. Amaryllisen tryckte jag ner några cm i oasisen för vattenförsörjning.
 
 
Den dekorativa stilarten skapar man genom att använda sig av många material och effekter, som här ljust - mörkt och stort - smått.
 
 
Ytterligare kontraster i matt - blankt t ex. stjärnanis - julkulor.
 
 
De enskilda materialen ingår som en del av helheten och framhävs inte. Binderiarbetet har ofta stor volym och består av flera olika bolmmor och grönt i varierad färg- och ljusstyrka. Denna dekoration präglas av höjdskillander och djupverkan. Målet ska vara praktfull och överdådigt, det tycker jag att det blev.
 
Blommor;
  • järnek - Ilex verticillata
  • ros - Rosa Talia
  • amaryllis - Hippeastrum x hortorum, Red Lion
  • Grevillea (guldsprayad)
  • grön mossa

Amaryllisbukett i skål

Här visade min handledare en lite ovanligare variant att exponera en amaryllisbukett. 
 
 
Jag band en kompakt rundbunden bukett med amaryllisen som mittpunkt. Snittade alla blommor utom amaryllisen strax under bindstället. Höll upp buketten med amaryllisstjälken i en stor skål med vatten strimlade stjälken i smala remsor som krullade upp sig i vattenskålen efter en liten stund.
 
 
Bara att lägga i en vid skål och fylla på med mycket vatten, dekorerade med lite julkulor.
 
Blommor;
  • amaryllis - Hipeastrum x hortorum
  • ranunkler - Ranunculus asiaticus
  • tulpan - Tulipa gesneriana
  • småbladig poppel - Eucalypthus cinerea

Julbuketter

Tre olika julbuketter till kylen. De är rundbundna med spiralteknik i dekorativ stilart. Jag har använt olika material till att dekorera buketterna, julkulor, hyacint på lök och silkespapper. Jag gick "all-in" för en riktig julkänsla. Kontrasterna ligger i matta och blanka material julkulor - blommaterial och i ljusa och mörka färger krysantemum - rosor. I denna typ av arrangemang underordnar sig den enskilda blomman helheten.
 
 
Den röda buketten har en regelbunden rytm, den övergripande texturen är mjuk och till viss del matt, färgverkan är varm.
 
Blommor;
  • krysantemum - Chrysanthemum x morifolium
  • ros - Rosa
  • poppel - Eucalyptus cinerea
  • järnek - Ilex verticillata
  • granris - Nobilis
 
Den här vita buketten har en oregelbunden rytm, texturen är mjuk och till stor del matt och slutligen färgverkan som övergripande är ljus. Hyacinten har jag skaftat på en blompinne (den börjar slå ut nu). Denna bukett pryder nu vår nya byrå i hallen.
 
Blommor;
  • ros - Rosa Avalanche
  • prynadskål - Brassica oleracea
  • brudslöja - Gypsophila paniculata
  • poppel - Eucalypthus cinerea
  • dracenablad
  • hyacint - Hyacinthus orientalis
 
Den stora vita buketten har även den en oregelbunden rytm, texturen är mjuk och till stor del matt den övergripande färgverkan är ljus.
 
Blommor;
  • ros - Rosa Avalanche
  • krysantemum - Chrysanthemum x morifolium
  • gerbera - Gerbera x cantabrigiensis
  • småbladig poppel - Eucalypthus cinerea
  • hyacint - Hyacinthus orientalis
  • prynadskål - Brassica oleracea
  • ranunkler - Ranuculus asiaticus
  • dracenablad

Lyxig dekoration hemma

Gjorde en extra fin dekoration i min julklappsskål som jag fick för ett par år sen.
 
 
Valde passande färger till hallen på övervåningen, vitt, silver och glas. Den känns lite lyxig....
 
 
Placerade en glasängel mitt i, helt perfekt.
 
Blommor;
  • pilea - Pilea greyzy
  • silvertrassel (glitter sprayad) - ?
  • prynadsgräs - Sagina
  • höstglöd - Calandiva
  • julros - Helleborus niger

Tillbaka på praktiken...äntligen!!

Ja då var man tillbaka igen, korvstoppningen är över för denna gång nu ska allting smältas och övas in flera gånger men först ska juldekorationer och planteringar göras. Denna vecka har jag gjort massor....men tyvärr varit dålig på att fota.
 
 
Den enda fotade juldekorationen gjorde jag så här... cellofan, en skopa jord, sen ställde jag en julstjärna och en hyacint i högen med jord, virade upp cellofanen runt jordhögen fäste cellofanen ganska löst (vill ju inte strypa blommorna) med en nejlikotråd. Tog en stor bit grönmossa på cellofanen, virade myrtentråd kors och tvärs för att mossan skulle sitta ordentligt. I botten på skålen satte jag fast en oasishållare med oasisfix, gjorde några små hål i botten på planteringens cellofan sen placerade jag dekorationen i skålen....enkelt, annorlunda och snyggt.
 
Blommor;
  • julstjärna - Euphorbia pulcherrima
  • hyacint - Hyacinthus orientalis
  • grönmossa
 

FLORIST TEKNIKER

  1. Limteknik: vad? Glameliros, handtag
  2. Stiftteknik: vad? Tärn- och brudbukett, Viktigt!! Hållfastheten. Gaffelskaftning eller inv. trådning med låsning
  3. Najjnings- och surrningsteknik: vad? "Apelsinsmycke", Ilexkrans. Synlig teknikfärgad spol- och myrtentråd. Viktigt!! Klippa av och böja in najjning.
  4. Stickteknik: vad? I oasis radiell linjeföring med instick och stickdjup mot mitten.
  5. Enkelskaftning med förankring: vad? Långa, ömtåliga och utsatta blommor säkras med en låsning (fiskekrok).
  6. Floratejpning: vad? För att stabilisera t ex. så bandet på handtaget sitter ordentligt och inte glider, skafttrådar till reden och även för utseendet.
  7. Lindningsteknik: vad? Band på handtag på brud- och tärnbukett, även undersida på bukett.
  8. Nålningsteknik: vad? Synlig variant med pärlnålar t ex.fästa upp viktiga delar eller en dekorerande effekt. Dold variant, mälor t ex. för att stabilisera mittrosens kronblad på en Glameliros.

FORMAL-LINJÄR STIL

Formal-linjär är beteckningen på ett arrangemang med en abstrakt formgivning och rena linjer. Det kräver stor kunskap om formgivning för att göra denna typen av arbeten.
 
 
Så här blev min formal-linjära brudbukett. Jag valde en karaktärsstark blomma, Anthurium och försökte framhäva den genom kontraster. Har gjort tydliga linjer tex "förlängning" av Anthuriumstjälken med texasgräs på andra sidan. Man har en liten bas iform av ros, som omväxling täcker man oasisen sist i denna typen av bukett. En tänkt mötespunkt utanför arbetet, den svartsprayade brudslöjan har en sådan strax framför Anthuriumen. Det finns ingen klar yttre form utan den är oregelbunden. Jag valde många kontraster för att framhäva den karaktärstarka blomman, t ex matt - blankt; pinnen - Anthuriumen, ljust - mörkt; vitmossan - svartbrudslöja.
 
Formal-linjär stil kännetecknas av;
  • rena former och linjer, "Less is more"
  • varje del betonas
  • få sorters material
  • stora och tydliga kontraster mellan materialen
  • materialets egen karaktär ska framhävas
  • asymmetri och oregelbundenhet överväger
  • har ett eller flera blickfång
  • Målet är att förklara genom kontraster (för att uppleva att något är stort placeras något litet intill.
Blommor;
  • rosenkalla - Anthurium andreanum
  • texasgräs - Ophiopogon japonicus
  • nejlika - Dianthus caryophyllus
  • ros - Rosa
  • brudslöja - Gypsophila paniculata
  • aspidistra - Aspidistra elatior
  • bärhyperikum - Hypericum x inodorum
  • vitmossa
  • pinne
 
 
 

DEKORATIVA STIL

Dekorativ stil står för utsmyckning eller prydnad. Ett dekorativt arrangemang kan göras med olika typer av linjeföring och formverkan, kompakt med parallell linjeföring, transparent med korsande linjeföring eller vegetativ med diagonal linjeföring. Det dekorativa uttrycket skapas med många material och effekter.
 
 
Här har jag kommit igång, fyra ståltrådar som är floratejpade till drygt hälften. Stjälken har jag byggt ut med lite papper och under Anastasian har jag ett trassel av mytrentråd för att stödja blomman. Fäster ståltåden runt stjälken och under myrtentråden, floratejpar fast ståltråden.
 
 
Jag gjorde ett rede av Ilexkvistar som lindades ihop med myrtentråd, trädde även Hyperikumbär på myrtentråd som jag fäste i redet.
 
 
Handtaget klädde jag med svart sisal och fäste det med myrtentråd, det skapar en snygg kontrast. Lade även till ett hänge av blad och Hyperikumbär.
 
Genom redet förstärks den yttre formen på Anastasian, -rund. Lyfter färgerna med Ilex och Hyperikum som ger ljusa och mörka kontraster. Det är en liv och lekfull dekorering av arrangemanget. Mycket kontraster; hårt och blankt - tråden och mjukt och varmt - blommor och bär. Symetriskt och regelbunden i sin uppbyggnad. Opak i sitt inre rum och transparent i det yttre rummet. Korsande linjeföring i det yttre rummet och Anastasian ger ett radiellt intryck i sin naturliga form. Den matta texturen är övergripande med en varm färgverkan.
 
Kännetecken för ett Dekorativt arbete;
  • formbeständ yttre form
  • djup och volym, ljusa och mörka kontraster
  • den enskilda blomman underordnar sig helheten
  • blomrik, utsmyckad, materialrik
  • ingen hänsyn till materialet utan det tvingas in i en önskad form
  • Målet är att vara praktfullt!!
Blommor;
  • krysantemum -  Anastasia
  • hyperikumbär -  Hypericum x inodorum
  • järnek - Ilex verticillata

Transparent brudsmycke

Transparent betyder genomlyslig eller genomskinlig. Man kan skapa en transparent formverkan genom att använda material som är genomlysliga eller skapa genomsynlig yta av korsande linjer och rörelser, på så sätt bildas det hålrum som är genomlysliga. Ett transparent arbete får inte flyta ut och uppfattas som formlöst.
 
Så här gick jag tillväga när jag gjorde mitt transparenta brudsmycke.
 
 
I ett transparent arbete kan man använda få material av opak (kompakt) karaktär som kontrast. I detta fall är det en apelsin. Jag har böjt en kraftig ståltråd på mitten och stucket den igenom apelsinen, en bit blompinne på ovansidan av apelsinen så att inte tråden går rakt igenom när jag najjar på undersidan.
 
 
Najjar fast fyra ganska långa bitar guldfärgade spoltrådar gör sen tre rankor av myrtentråd som jag gör små trassel på med jämna mellanrum.
 
 
Virar tätt med spoltråd under apelsinen dels för att dölja att jag fyllt ut med papper och dels för att det ska bli snyggt. Dags att börja med blommorna. Först gör jag en invärtes trådning på alla, till tunna och sköra stjälkar väljer jag rosentråd till de lite stadigare, typ Gloriosa, Phalaenopsis och Alstroemeria klipper jag av en pärlnål och använder till trådning. Detta görs för att stjälkarna ska hålla när jag najjar fast dem på en myrtentråd, sen blir ju pärlan en snygg detalj.
 
 
Brudsmycket ska vara fylligt längst upp för att smalna av neråt. Viktigt att tänka på ar att alla blommor ska vinklas utåt så att de inte hänger med sin bästa sida neråt, det ger ett visset uttryck.
 
 
Väljer att använda några få opaka material även i hänget, Phalaenopsis, för att skapa kontraster. Det ger stor volym när man blandar stort och smått på ett lekande och luftigt sätt.
 
 
Apelsinens ovansida dekoreras med enkelskaftade (nejlikotråd) material som sticks in i apelsinen förutom Phalaenopsisen som jag fäster med en gul pärlnål mitt i blomman.
 
 
Här är hela brudmycket klart, efter FYRA timmar!! Även om en rutinerad florist gör det fortare än jag så tar det tid. Det kräver stor försiktighet med materialet och stort tålamod, men det var himla roligt att göra.
 
 
Tycker att jag lyckades få det mesta av materialet riktat utåt. Med hjälp av de tomma rankorna av tråd jag hängde i först kunde jag trassla in allt i rätt riktning. Avslutade med att linda ytterligare ett varv med myrtentråd, försiktigt då givetvis så att jag inte skadade blommorna. Fick ganska bra omdömme på detta brudsmycke.
 
Brudsmycket är luftigt och helhetsintrycket är transparent. Trådarna är lager på lager i lekande former neråt. Den är blom- och materialrik. Apelsinen står för det opaka trådar och blommor för det transparenta. Volymen ses i korsande linjer mellan trådar och stjälkar på ett lekande och underhållande sätt. Målet är ju att leka, underhålla, chocka och överraska.
 
Helheten; Försiktigt bestämd yttreform, "istapp" av blommor i fallande rörelse. Texturen upplevs mjuk och färgen varm.
 
Brudsmyckets blommor;
  • brudorkidé - Phalaenopsis
  • klänglilja - Gloriosa superba
  • alströmeria - Alstroemeria
  • bukettranunkel - Ranunculus asiaticus
  • bärhypericum - Hypericm x inodorum
  • klotamarant - Gomphrena globosa
  • apelsin - Citrus x sinensis
 
 
 

RSS 2.0