DEKORATIVA STIL

Dekorativ stil står för utsmyckning eller prydnad. Ett dekorativt arrangemang kan göras med olika typer av linjeföring och formverkan, kompakt med parallell linjeföring, transparent med korsande linjeföring eller vegetativ med diagonal linjeföring. Det dekorativa uttrycket skapas med många material och effekter.
 
 
Här har jag kommit igång, fyra ståltrådar som är floratejpade till drygt hälften. Stjälken har jag byggt ut med lite papper och under Anastasian har jag ett trassel av mytrentråd för att stödja blomman. Fäster ståltåden runt stjälken och under myrtentråden, floratejpar fast ståltråden.
 
 
Jag gjorde ett rede av Ilexkvistar som lindades ihop med myrtentråd, trädde även Hyperikumbär på myrtentråd som jag fäste i redet.
 
 
Handtaget klädde jag med svart sisal och fäste det med myrtentråd, det skapar en snygg kontrast. Lade även till ett hänge av blad och Hyperikumbär.
 
Genom redet förstärks den yttre formen på Anastasian, -rund. Lyfter färgerna med Ilex och Hyperikum som ger ljusa och mörka kontraster. Det är en liv och lekfull dekorering av arrangemanget. Mycket kontraster; hårt och blankt - tråden och mjukt och varmt - blommor och bär. Symetriskt och regelbunden i sin uppbyggnad. Opak i sitt inre rum och transparent i det yttre rummet. Korsande linjeföring i det yttre rummet och Anastasian ger ett radiellt intryck i sin naturliga form. Den matta texturen är övergripande med en varm färgverkan.
 
Kännetecken för ett Dekorativt arbete;
  • formbeständ yttre form
  • djup och volym, ljusa och mörka kontraster
  • den enskilda blomman underordnar sig helheten
  • blomrik, utsmyckad, materialrik
  • ingen hänsyn till materialet utan det tvingas in i en önskad form
  • Målet är att vara praktfullt!!
Blommor;
  • krysantemum -  Anastasia
  • hyperikumbär -  Hypericum x inodorum
  • järnek - Ilex verticillata

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0