Transparent brudsmycke

Transparent betyder genomlyslig eller genomskinlig. Man kan skapa en transparent formverkan genom att använda material som är genomlysliga eller skapa genomsynlig yta av korsande linjer och rörelser, på så sätt bildas det hålrum som är genomlysliga. Ett transparent arbete får inte flyta ut och uppfattas som formlöst.
 
Så här gick jag tillväga när jag gjorde mitt transparenta brudsmycke.
 
 
I ett transparent arbete kan man använda få material av opak (kompakt) karaktär som kontrast. I detta fall är det en apelsin. Jag har böjt en kraftig ståltråd på mitten och stucket den igenom apelsinen, en bit blompinne på ovansidan av apelsinen så att inte tråden går rakt igenom när jag najjar på undersidan.
 
 
Najjar fast fyra ganska långa bitar guldfärgade spoltrådar gör sen tre rankor av myrtentråd som jag gör små trassel på med jämna mellanrum.
 
 
Virar tätt med spoltråd under apelsinen dels för att dölja att jag fyllt ut med papper och dels för att det ska bli snyggt. Dags att börja med blommorna. Först gör jag en invärtes trådning på alla, till tunna och sköra stjälkar väljer jag rosentråd till de lite stadigare, typ Gloriosa, Phalaenopsis och Alstroemeria klipper jag av en pärlnål och använder till trådning. Detta görs för att stjälkarna ska hålla när jag najjar fast dem på en myrtentråd, sen blir ju pärlan en snygg detalj.
 
 
Brudsmycket ska vara fylligt längst upp för att smalna av neråt. Viktigt att tänka på ar att alla blommor ska vinklas utåt så att de inte hänger med sin bästa sida neråt, det ger ett visset uttryck.
 
 
Väljer att använda några få opaka material även i hänget, Phalaenopsis, för att skapa kontraster. Det ger stor volym när man blandar stort och smått på ett lekande och luftigt sätt.
 
 
Apelsinens ovansida dekoreras med enkelskaftade (nejlikotråd) material som sticks in i apelsinen förutom Phalaenopsisen som jag fäster med en gul pärlnål mitt i blomman.
 
 
Här är hela brudmycket klart, efter FYRA timmar!! Även om en rutinerad florist gör det fortare än jag så tar det tid. Det kräver stor försiktighet med materialet och stort tålamod, men det var himla roligt att göra.
 
 
Tycker att jag lyckades få det mesta av materialet riktat utåt. Med hjälp av de tomma rankorna av tråd jag hängde i först kunde jag trassla in allt i rätt riktning. Avslutade med att linda ytterligare ett varv med myrtentråd, försiktigt då givetvis så att jag inte skadade blommorna. Fick ganska bra omdömme på detta brudsmycke.
 
Brudsmycket är luftigt och helhetsintrycket är transparent. Trådarna är lager på lager i lekande former neråt. Den är blom- och materialrik. Apelsinen står för det opaka trådar och blommor för det transparenta. Volymen ses i korsande linjer mellan trådar och stjälkar på ett lekande och underhållande sätt. Målet är ju att leka, underhålla, chocka och överraska.
 
Helheten; Försiktigt bestämd yttreform, "istapp" av blommor i fallande rörelse. Texturen upplevs mjuk och färgen varm.
 
Brudsmyckets blommor;
  • brudorkidé - Phalaenopsis
  • klänglilja - Gloriosa superba
  • alströmeria - Alstroemeria
  • bukettranunkel - Ranunculus asiaticus
  • bärhypericum - Hypericm x inodorum
  • klotamarant - Gomphrena globosa
  • apelsin - Citrus x sinensis
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0