Vårinspiration

 
Dax för vårinspiration, denna gång visades vårlöksplantering, odling och sticklingar samt brudbinderi.
Jag fick chansen att göra ett komplett brudbinderi, mycket nervöst men jättekul.
 
 
Fixat iordning på min station. På tavlorna har jag berättat lite om brudbukettens historia och vilken stilart det är på binderiet.
 
 
Jag började med brudbuketten så när som på handtaget som jag gjorde dagen innan. Samtidigt som jag arbetade med binderiet skulle jag berätta lite och svara på frågor, det gick ganska bra.
 
 
Här är den färdiga brudbuketten på plats i kylen. Det som börjar komma mer och mer är att man väljer att sätta ett smycke i buketten. Denna silver ring (syrrans) matchar björngräsmanschetten perfekt. Buketten är ca 24 cm i diameter från blomma till blomma, björngräset ligger utanför men är ju transparent. Undersidan syns lite i spegelbilden.
 
 
Vi hade två tider för visningen och på kvällen gjorde jag tärnbuketten och de små detaljerna. Här är jag i full gång med tärnbuketten, den var lite svår på så sätt att oasisbollen var så liten så jag var tvungen att skafta mycket av matrialet med nejlikotråd. Ska tillägga att även detta handtag förbereddes dagen innan och förvarades i kylen.
 
 
Färdig! Den blev så söt och nätt tyvärr missade jag att mäta denna.
 
 
Hårsmycket består av trasslad spoltråd i silver. Blommorna är limmade på.
 
 
Corsagen har samma bas som hårsmycket, trasslad spoltråd formad som ett löv. Blommorna är limmade på. Corsagenålen är förstärkt med spoltråd, floratejpad, lindad med vitt sidenband och sist mer silvrig spoltråd.
 
 
Servettringarna lindade jag ca 15 varv med spoltråd runt en tipex burk (perfekt i storlek), plattade till botten något och limmade blommorna på ovansidan.
 
 
Dekorerade även champagneglasen med kvistrosor. Gjorde en väldigt liten trasselplatta (1cm) av spoltråd och ett par cm tråd på var sida om den för att vira runt glasfoten.
 
 
Hela uppsättningen på plats i kylen. Här kan man även se lite av de organzaband jag använde som "släp" på brudbukettens handtag.
 
Binderiet är gjort i dekorativ stilart. Det enskilda material underordnar sig helheten. Binderiet består ofta av flera slags blommor och grönt i olika färg och ljusstyrka. Jag valde fyra olika blommor, två sorters vanliga rosor i lite olika nyans, en kvistros och vaxblomma, det gröna är murgröna (under på handtagen), björngräs och läderblad. Buketternas balans är varierad symmetri, formverkan är kompakt, den yttre formen rund, linjeföringen radial,stickpunkten i underlaget med en stickpunkt, regelbunden rytm, strukturen är stucken, texturen är mjuk (och blank-silverringen och spoltråden), färgverkan är aktiv.
 
Blommor;
  • ros - Rosa
  • vaxblomma, tallmyrten - Chamelaucium uncinatum
  • murgröna - Hedera helix
  • läderblad - Rumhra adiantiformis
  • björngräs - Xerophyllum tenax

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0