Stiftad brudbukett

 
Det fanns några orkidéer kvar sen nyår som jag fick möjlighet att hitta på nåt med, valet var givet.....brudbukett med (nästan) bara orkidéer!!
 
Jag trådade allt material orkidéer, brudslöja, vaxblomma och grönt. Sen var det dax att floratejpa, det gick lite fortare denna gången som tur var. 
 
 
Jag valde att göra en droppvariant. Byggde den gröna botten i droppen och fortsatte med orkidéer på det gröna samt använda mig av mina mellanstick. Sen fortsatte jag så upp mot handen grön botten och blommor ovan, mellanstick regelbundet. Avslutade runt handen med en grön manschett och stack sen i blommorna.
 
 
Visst är dessa orkidéer otroligt vackra i sig själva, som små konstverk!! Därför var jag mycket sparsam med dekoreringen av buketten när jag var klar med själva binderiet. En tunn snirklad silvertråd fick det bli så det blev lite bling i nyårsbrudbuketten.
 
 
Det jag främst ska ta med mig till nästa gång är att inte gaffelskafttråda de sköra stjälkarna, för att tråden var på gränsen till tunn för den tyngden. Ska isället göra invändig trådning med låsning med en kraftigare tråd.
 
Handtagets dekorering gjorde jag varm och mjuk eftersom det är en nyårsbrudbukett.
 
Buketten är i dekorativ stilart, med kompakt formverkan, bestämd yttre form (droppe), parallell linjeföring, rytmen regelbunden, strukturen bunden, rörelsen fallande,texturen mjuk och färgverkan varm.
 
Är ganska nöjd med bukettens utseende men som sagt lite andra tekniska lösningar nästa gång så blir det ännu bättre.
 
Blommor;
  • orkidé - Cymbidium
  • brudslöja - Gypsophila paniculata
  • vaxblomma - Chamelaucium unicinatum
  • läderblad - Rumohra adiantiformis
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0